Præsentation af børnehuset

Børnehuset Stationsparken er et børnehus med børn i alderen 0-6 år.

Vi har ca. 64 børn aldersopdelt på to vuggestuegrupper og tre børnehavegrupper. Vi er en del af områdeinstitution Vadgård.

Børn i Børnehuset Stationsparken skal møde en tryg og genkendelig hverdag, hvor leg og læring går hånd i hånd. Vi arbejder ud fra Gladsaxe Kommunes didaktiske strategi (i tale DAP) og tilrettelægger planlagte aktiviteter for børnene, med afsæt i det enkelte barns udvikling.

I vores køkken vægter vi økologi, variation og danske råvare. Vi arbejder ud fra ”Mad til alle børn i Vadgård” - politikken. Vi har sølvmærke i Økologi.

I vores områdeinstitution har vi fagligt netværk indenfor, Køkken, koordinatorer, skolepædagoger og tidlig indsats og kunst og dannelse hvor pædagogerne udveksler ideer og dygtiggøre sig. Dertil har Stationsparken fokus på sprog og ansat en sprogpædagog.

Vi er et hus som arbejder meget med genbrugsmaterialer. I vores Remida værksted bliver børnene præsenteret for genanvendelige materialer, som forældrene selv er med til at indsamle. Der er fornyet fokus på æstetiske læreprocesser, og børnene bliver udfordret i brugen af deres kreativitet. Der er både godt for miljøet, og for børnenes fantasi.

Dagligdagen ser sådan ud:

Vi har åbent fra kl. 7 hvor vi modtager børnene i vores alrum.

Ca. kl. 7.30 går børnene ud i vuggestueafdelingen og børnehaveafdelingen.

Ca. kl. 9:00 begynder dagen på alle grupperne med en fælles samling og en morgen snack. Her siger vi velkommen til alle børnene og taler om dagen gang og vælger fokusbørn.

Om formiddagen er der fokuseret projekttid for alle børn. Men børnene har mulighed for at tilgå projektrelaterede aktiviteter over hele dagen.

Vi arbejder med et overordnet projekt for hver aldersgruppe fra september til maj. Vi fejrer jul, fastelavn og påske og inddrager disse højtider som en naturlig del af projektarbejdet. I sommermånederne har vi et sommerprojekt, der går på tværs af huset. Det er tilrettelagt så det tilgodeser alle aldersgrupper. Feks. fokuseret indsats på motorik.

Kl. 10.30 bliver der serveret frokost for vuggestuebørnene og kl. 11 for børnehavebørnene.

Alle børn i område Vadgård, sover eller hviler i middagsstunden, afhængig af om man er vuggestuebarn eller børnehavebarn. Efter frokost er alle børnehavebørnene på legepladsen imens vuggestuebørnene sover. ved 13 tiden går børnehavebørnene ind og hviler

Kl. 14:00 serveres der eftermiddagssnack. I eftermiddagstimerne har vi fokus på at børnene kan lege, hvor deres nysgerrighed og interesse er. Det kan være at de ønsker at genoptage aktiviteten fra formiddagens projekt, eller øve sig på andre færdigheder. Derfor indretter vi børnerummene med mulighed for at øve sig i zonen for nærmeste læring. og styrke deres nysgerrighed og lyst til at lære.

Mandage er aktivmandag hvor bla. vuggestuen laver tumlestik.

Vi prioriterer lærende udflugter ud af institutionen for alle børnegrupper. Turene skal give mening for børnene, alt efter hvad de arbejder med i deres projekttid.

Når man er barn i Stationsparken, er man en del af et børnefællesskab. Børn skal møde den røde tråd i deres rejse fra den mindste gruppe til den største gruppe – fra vuggestuebarn til børnehavebarn i børnehuset.

Vi vægter det gode forældresamarbejde højt. Det betyder blandt andet at vi skriver nyhedsbreve fra grupperne om hvad grupperne pt. er optaget af og hvordan I som forældre kan understøtte den læring.

Vi afholder udviklingssamtaler hver gang jeres barn fylder år. Vi forventer at I deltager i jeres barns institutionsliv aktivt. Vi prioritere det gode samarbejde og dialogen i hverdagen. Ind imellem vil I også få små opgaver med hjem som I sammen med jeres barn skal kigge på.

Vi vil rigtig gerne høre fra jer, når I kan se at jeres barn er optaget af noget, som også er en del af institutionslivet. Det er de tegn der er med til at sætte fokus på, hvor barnet er i sin nysgerrighed, læring og udvikling.

Inden barnet starter i børnehuset vil I blive inviteret til en velkomstsamtale. Her vil I møde de pædagoger der skal modtage jeres barn. I samtalen vil I høre mere om det kommende institutionsliv og vi vil spørge ind til jeres barn. Vi prioritere at barnet møder den trygge voksne, som er på den gruppe barnet skal starte på. Alle overgange planlægges med en besøgsfase, med en kendt voksen. Vi flytter som udgangspunkt børn i grupper, så de har trygge kammerater med ved gruppeskift.

I er meget velkommen til at besøge os inden opskrivning hos Pladsanvisningen. Ring til os og aftal nærmere.

Børnehuset Stationsparken